Fejlfinding

Fejlfinding

Af og til kan der opstå problemer i softwaren, eller der kan komme en fejlmeddelelse. I sådanne tilfælde har vi lavet en trin-for-trin fejlfindingsguide, som du kan bruge til at forsøge at løse problemet. Denne guide vil tage dig gennem processen med at identificere mulige problemer og finde passende løsninger.

Som et første skridt anbefaler vi, at du sletter de midlertidige filer. I mange tilfælde vil det løse problemet. Men hvis problemet fortsætter, anbefaler vi, at du tjekker og overvejer følgende muligheder.

Sletning af midlertidige data

  1. Åbn menuen Indstillinger, som normalt kan tilgås via tandhjulsikonet.
  2. Se efter muligheden for at slette midlertidige data, og vælg den.
  3. Sæt kryds ved alle tre muligheder: Slet midlertidige data, Slet downloadede designs og Slet miniaturebilleder.
  4. Bekræft sletningen ved at vælge Slet nu.
  5. Der vises en dialogboks, som angiver, at softwaren skal lukkes. Luk venligst softwaren.
  6. Genstart softwaren for at fuldføre processen.
    Hvis du støder på fejlmeddelelsen igen, skal du overveje følgende fejlfindingstrin:

Billeder kan ikke vises/indlæses

Hvis du støder på problemer med billeder, der ikke vises eller indlæses, skal du overveje følgende trin til fejlfinding:

  1. Start med at kontrollere, at billederne er gemt i et understøttet filformat og farverum.
  2. For at undgå potentielle tilladelsesproblemer kan du også prøve at gemme billederne på dit skrivebord som en test.
  3. Sørg for, at dine mapper eller filnumre ikke indeholder emojis. Hvis de gør, vil det løse problemet at fjerne dem.

For macOS-brugere skal du følge disse yderligere trin:

  1. Giv designsoftwaren fuld adgang til din harddisk. Det kan du gøre ved at gå til Sikkerhed > Privatliv > Fuld diskadgang i dine systemindstillinger.
  2. I den sektion skal du angive designsoftwaren som et program, der skal have fuld diskadgang. Ved at tilføje det her, vil softwaren kunne få adgang til dine billedkilder.
  3. Sørg for, at du har givet adgang til Apple Photos for Saal Design Program i dit operativsystems indstillinger. Det kan du gøre ved at gå til Systemindstillinger > Privatliv og sikkerhed > Fotos. Aktivér adgang til dine udskrifter for Saal Digital-appen på listen.

Så skulle du gerne kunne få adgang til dem.

Problemer med at få adgang til billeder på NAS eller i skyen

Problemet er, at du ikke kan få adgang til eller se billeder, der er gemt på din NAS (Network Attached Storage) eller i din cloud-tjeneste. Følg disse trin for at løse problemet:

Tildel et drevbogstav: Forestil dig din NAS eller cloud-tjeneste som en digital lagerplads. For at få adgang til filer har din computer brug for en bestemt måde at identificere og nå dette rum på, som et bogstav til et bestemt rum. I dette tilfælde skal du tildele et drevbogstav til din NAS eller cloud storage, hvilket er det samme som at give lagerpladsen et unikt navn. Det hjælper din computer med at finde og få adgang til de billeder, du ønsker.

Problemer med at få adgang til billeder på et USB-drev

Hvis du har problemer med at få adgang til billederne direkte fra USB-lagerenheden, er en løsning at kopiere billederne til en mappe på din computers interne lager. Nu burde du kunne få adgang til dine billeder.

Fed og kursiv er ikke tilgængelig i alle skrifttyper

Nogle skrifttyper understøtter ikke fede eller kursiverede tegn. Det skyldes selve skrifttypen og er ikke en fejl i softwaren. Hvis du vil have fed eller kursiveret tekst, skal du vælge skrifttyper, der tilbyder disse stilarter.

Filen kunne ikke gemmes

Hvis du får beskeden Filen kunne ikke gemmes, når du eksporterer et projekt eller opretter en PDF fra et projekt, skal du sørge for, at softwaren har fuld adgang til den mappe, hvor du vil gemme filerne, eller vælge en anden mappe.

For macOS-brugere skal du følge disse yderligere trin:

  1. Giv designsoftwaren fuld adgang til din harddisk. Det kan du gøre ved at gå til Sikkerhed > Privatliv > Fuld diskadgang i dine systemindstillinger.
  2. I dette afsnit skal du tilføje designsoftwaren som et program, der skal have fuld diskadgang. Ved at tilføje det her, bør softwaren kunne gemme filerne.

Fejlmeddelelse altid på den samme side i et projekt

Hvis du oplever problemet på specifikke sider, kan du løse det ved at følge disse trin:

  1. Vælg de berørte sider, og slet alt deres indhold fra projektet. For at gøre dette skal du navigere til højre rude og klikke på Page. Vælg derefter Select All for at fremhæve alle elementer.
  2. Tryk på delete-tasten på dit tastatur for at fjerne de valgte elementer. Sørg for, at der ikke er nogen elementer tilbage i sektionen Layers.
  3. Omdøb derefter de billedfiler, der er knyttet til projektet. Kopier og indsæt derefter indholdet, herunder de omdøbte billedfiler, tekstbokse og andre elementer, tilbage på siderne.
  4. Gem til sidst projektet under et nyt navn for at sikre, at ændringerne anvendes.

Projektet vises som ugyldigt

Hvis et projekt vises som ugyldigt, kan det skyldes et midlertidigt problem på dit lokale computersystem, når du gemmer projektdataene. Højreklik på det berørte projekt. Du bør kunne åbne de sidste 5 sikkerhedskopier af dit projekt under Backup.

Projektvisningen er tom

Har du gemt projekter i softwaren, men nu er din projektliste tom? Det skyldes, at de lokalt gemte projekter ikke længere kan findes. Gå frem på følgende måde:

  1. Tjek projektmappen: Gå til softwareindstillingerne, og find stien til projektmappen. Denne sti angiver, hvor dine projekter er gemt.
  2. Kontrollér, at stien er korrekt: Sørg for, at stien til projektmappen er korrekt og kendt af softwaren.
  3. Giv adgang: Hvis du har flyttet projektmappen, f.eks. til et eksternt drev, skal du sørge for, at drevet er tilsluttet dit system. Softwaren skal have adgang til at se projekterne. Gem den korrekte sti i præferencerne.

Hvis du følger disse trin, skulle du gerne kunne se dine projekter i projektvisningen igen.

Manglende projekter efter computerskift

Hvis du har udskiftet din gamle computer med en ny, skal du overføre alle tidligere oprettede projekter, som ikke er gemt online, mellem det gamle og det nye system:

Eksporter projektet lokalt:

  1. Åbn softwaren, og indlæs det ønskede projekt
  2. Klik på Share eller Export Project i den øverste menulinje.
  3. Gem projektet som en SSWPRM-fil på en ekstern lagringsenhed.

Importer projektet til den nye computer:

  1. Sørg for, at softwaren er installeret på den nye computer
  2. Gå til Projekter i softwaren
  3. Klik på Importer projekt, og vælg den tidligere eksporterede SSWPRM-fil.

Vigtig bemærkning: Hvis du ikke har adgang til din gamle computer, og projekterne ikke er gemt online, kan vi desværre ikke gendanne dem.

Ordren kan ikke uploades

Hvis du oplever problemer med at uploade din ordre, bedes du overveje følgende trin for at løse problemet:

  1. Start med at tjekke din computers indstillinger for at afgøre, om en firewall eller et antivirusprogram blokerer softwaren.
  2. Hvis du finder ud af, at softwaren er blokeret, skal du fjerne blokeringen i disse programmer.
  3. Hvis du fjerner blokeringen af softwaren, bør du kunne uploade din ordre uden yderligere problemer.
  4. Genstart venligst dit system helt, hvis det ikke virker. Hvis du har prøvet de foregående trin og stadig ikke kan uploade din ordre, kan det være nyttigt at genstarte hele systemet. En genstart af din computer kan ofte løse midlertidige problemer eller konflikter, som kan forhindre uploadprocessen i at fungere korrekt.

Ved at følge disse trin bør du kunne løse problemet med, at du ikke kan uploade din ordre.

Betalingsvinduet vises ikke

Når du forsøger at betale for din ordre, bør der åbnes et vindue i din webbrowser, hvor du kan gennemføre betalingen. Nogle mennesker oplever dog et problem, hvor dette betalingsvindue ikke vises. Følgende fejlmeddelelse vises: Betalingsvinduet åbnes i din standardbrowser. Gennemfør venligst betalingen der.

Kontrollér, at du har angivet en standardbrowser i din computers indstillinger. En standardbrowser er den, der åbnes automatisk, når du klikker på et link eller åbner en webside. Hvis du ikke har indstillet en, skal du vælge din foretrukne webbrowser og indstille den som standard.

Når du har indstillet din standardbrowser, skal du lukke og genåbne softwaren og prøve at gennemføre bestillingsprocessen igen.

Efter disse trin skulle betalingsvinduet nu vises, og du kan fortsætte med din betaling. Bare rolig, de varer, du ønsker at købe, vil stadig være i din indkøbskurv, så du mister dem ikke under denne proces.

Softwaren holder op med at svare eller hænger

Hvis du støder på en situation, hvor softwaren holder op med at reagere eller ser ud til at være frosset, er den anbefalede løsning at genstarte dit system / din computer. Denne handling er meget effektiv til at løse problemet i næsten alle tilfælde.

Softwaren er meget langsom, eller det tager lang tid at få adgang til billederne

Kan skyldes anti-virus eller anti-malware software, som kan afbryde filadgang og forårsage disse problemer. Du kan prøve at deaktivere den specifikke software, du bruger, for at se, om det løser problemet.

Vi anbefaler dog på det kraftigste, at du ikke bruger et system uden korrekt anti-virus software installeret.

Kan ikke installere eller starte software

Hvis du oplever problemer med at installere eller starte desktop-softwaren, skal du tage følgende trin for at fejlfinde problemet:

  1. Kontrollér, at softwaren er kompatibel med dit operativsystem. Sørg for, at dit operativsystem opfylder de minimumskrav, der er specificeret af softwaren.
  2. Tjek, om softwaren bliver blokeret af din firewall eller dit antivirusprogram.
  3. Hvis softwaren bliver blokeret, kan det skyldes din firewall eller virusscanner/antivirusprogram. I sådanne tilfælde skal du fjerne blokeringen af softwaren i disse programmer.

Ved at udføre disse handlinger bør du kunne løse problemet med, at du ikke kan installere eller starte softwaren.

Softwaren starter i offline-tilstand

Hvis du opdager, at softwaren kun starter i offline-tilstand, indikerer det, at den ikke har adgang til internettet. Meget begrænset funktionalitet er tilgængelig, når du arbejder i offline-tilstand, da softwaren kræver en internetforbindelse for at fungere korrekt. Følg nedenstående trin for at løse dette problem.

  1. Tjek din computers indstillinger for at se, om en firewall eller et antivirusprogram blokerer softwarens adgang til internettet.
  2. Hvis du finder ud af, at det blokerer softwarens adgang til internettet, skal du kontrollere computerens indstillinger. Hvis du opdager, at softwaren er blokeret af disse programmer, skal du fjerne blokeringen af dem.
  3. Hvis du fjerner blokeringen af softwaren i din firewall eller dit antivirusprogram, bør du kunne oprette forbindelse til internettet igen.
  4. Når du har fjernet blokeringen af softwaren, bør den fungere korrekt.

Har du stadig problemer?

Installer softwaren på en anden computer, eksporter dit projekt og importer det på det andet system. Tjek, om de problemer, du oplevede, nu er løst. Hvis du stadig støder på problemer, er vi her for at hjælpe dig. Kontakt vores kundeserviceteam og giv os følgende oplysninger:

  1. Beskriv de skridt, du tog, før fejlmeddelelsen dukkede op. Det vil hjælpe os med at forstå problemets kontekst.
  2. Send os et skærmbillede af det problem, du oplever.
  3. Oplys os om navnet på og versionen af dit operativsystem. Disse oplysninger vil hjælpe os med at indsnævre potentielle kompatibilitetsproblemer.
  4. Giv os fejlloggen. For at få adgang til fejlloggen skal du klikke på knappen Indstillinger (tandhjulsikonet) i øverste højre hjørne af softwaren. I det vindue, der åbnes, skal du klikke på knappen Åbn mappe med logfil. Send os venligst alle logfiler fra de sidste 7 dage.

Ved at give disse oplysninger til vores kundesupportteam ved hjælp af den medfølgende formular, vil vi bedre kunne undersøge problemet og give dig den nødvendige hjælp. Dit input vil hjælpe os med at forstå og løse det problem, du oplever. Tak, fordi du tog dig tid til at give os de ønskede oplysninger.

 

Din sprogindstilling stemmer ikke overens med sproget på denne hjemmeside. Vælg venligst:

Din sprogindstilling stemmer ikke overens med sproget på denne hjemmeside. Vælg venligst: